بدیهی است طرح ریزی کارخانه تنها به فعالیت ها و فضا های داخل کارخانه و واحد صنعتی خلاصه نمی شود بلکه فعالیت هایی همچون بازاریابی،فروش،حمل و نقل خارج واحد صنعتی نیز در طراحی مؤثر است ،لذا برای رسیدن به هدف یا همان تولید و فروش باید جنبه های دیگر را قبل از احداث کارخانه و واحد صنعتی مورد بررسی قرار داد.
طراحی کارخانه را می توان در سه سطح زیر خلاصه نمود:
1-سطح کلان یا شمای کلی:همه عناصر اصلی مثل سالن تولید،فضای سبز و عناصر جنبی مانند خط آهن و ... را نشان می دهد.
2-سطح میانی:در آن سالن های کاری و کارگاههای مربوط به هر سالن را نشان می دهد.
3-سطح جزیی:ایستگاه های کاری داخل هر کارگاه و محل ماشین ها ،ابزار آلات ،قفسه ها و... را نشان می دهد.
مکانیابی و یا جایابی واحد صنعتی به معنی پیدا کردن محلی مناسب برای استقرار واحد صنعتی می باشد به گونه ای که شرایط زیر را پوشش دهد:
1-دسترسی آسان به منابع مورد نیاز.
2-عدم ایجاد مزاحمت برای فعالیت های مجاور.
3-حمل و نقل محدود تر و اقتصادی.
4-دسترسی آسان به منابع مصرف کننده محصول.
5-نیازهای کار خانه حتی الامکان در محیط برآورده شود.
6-پارامترهای هزینه را حذف و یا کم اثر کند.
مکانیابی واحد های صنعتی روش های مختلفی دارد که یکی از روش های پر کاربرد و اید آل روش امتیاز دهی است ، در این روش تمامی پارامتر های مؤثر برانتخاب محل واحد صنعتی شناسایی می شود از مهم ترین آنها عبارتند از:
1-چگونگی دسترسی به مواد اولیه.
2-نزدیکی به بازار مصرف.
3-امکان توسعه آتی.
4-دسترسی به نیروی انسانی مورد نیاز.
5-تسهیلات ترابری.
6-آب و هوا و پارامتر های اقلیمی.
7-انرژی مورد نیاز.
8-آب مورد نیاز برای صنایع آب بر.
9-سیاست ها و قوانین دولت.
10- دیگر امکانات زیر بنایی مانند تلفن و اینترنت.
صنایع معطوف تحت تأثیر یک ویا چند پارامتر هستند که بصورت زیر تقسیم بندی می شوند:
1-صنایع معطوف به بازار.
2-صنایع معطوف به مواد اولیه.
3- صنایع دو ویا چند طرفه.
در این صنایع یک پارامتر باقی پرامتر ها را تحت الشعاع قرار نمی دهد و معطوف نمی باشند ،اغلب صنایع از این گونه اند.
در مکانیابی کارخانه ها واحد های صنعتی باید به پارامترهای صنایع معطوف توجه نمود زیرا از مهم ترین شاخصه های مکانیابی واحد های صنعتی هستند.
منابع:
-انتظاری هروی،عبدالرسول،(1393)، طرح ریزی واحدهای صنعتی،چاپ سوم،تهران،موسسه انتشاراتی جهان جام جم.